Aandachtspunten bij het verduurzamen van het wagenpark
Waar moet je nu als organisatie rekening mee houden, zowel intern als extern:
1. Draagvlak
Alle lagen binnen uw organisatie moeten meegenomen worden bij de stappen in het verduurzamen van het wagenpark. Want medewerkers mogen in de uitvoering van hun werkzaamheden niet negatief beïnvloed worden door een keuze van de organisatie. Intern onderzoek naar de individuele wensen van uw werknemers is van cruciaal belang. Niet alleen onder de zakelijke leaserijders maar alle medewerkers die te maken hebben met woon-werkverkeer en zakelijke kilometers.
2. Beschikbaarheid
De ontwikkelingen gaan snel binnen de auto-industrie. Er zijn al grote fabrikanten die hebben aangegeven niet meer te gaan investeren in de ontwikkeling van traditionele verbrandingsmotoren. De volledige focus ligt op het elektrificeren van het modelaanbod. Daarnaast wordt er ook gekeken naar mogelijke alternatieven, bijvoorbeeld waterstof. En naast het aantal beschikbare modellen, van klein tot groot, gaat de ontwikkeling ook snel op het gebied van rijbereik, snelheid van laden, etc. Want de nieuwe modellen halen op dit moment al een realistisch bereik van 300 kilometer op een volle accu. En hoeveel werknemers rijden zoveel kilometer op een dag?
3. Laadoplossingen
Van belang is verder goed te kijken naar de laadoplossingen voor de werknemers, zowel thuis en vooral op kantoor. Het aantal laadpunten in Nederland stijgt met de dag. Maar zorg ook voor goede en makkelijk te gebruiken voorzieningen om te kunnen laden, zoals mobiliteitspassen waarmee meerdere vormen van mobiliteit afgerekend kunnen worden. ProLease kan uw organisatie helpen bij het regelen van laadoplossingen, zowel voor uw werknemers thuis maar ook op het werk.
4. Alternatieven
Denk bij het verduurzamen van de zakelijke kilometers ook eens aan alternatieven zoals elektrische fietsen, of het inzetten van deelauto’s. Want er hoeft niet altijd direct een auto voor lange termijn ingezet te worden als een werknemer zakelijke kilometers moet gaan maken. Ook het aanbieden van openbaar vervoer oplossingen is een uitstekend alternatief om de CO2-uitstoot van uw organisatie te verlagen.