Vanaf 1 september 2018 wordt er een nieuwe verplichte testcyclus geïntroduceerd voor het bepalen van het brandstofverbruik en CO2 uitstoot. Deze cyclus heet World wide harmonized light vehicle testing procedure (WLTP) en volgt de NEDC testcyclus op.
Waarom naar WLTP?
De reden dat er naar een andere meetmethodiek wordt overgegaan is dat de testresultaten (lees: theoretisch brandstofverbruik) van de NEDC veel rooskleuriger waren dan het verbruik in de praktijk, wat op veel kritiek stuitte. De nieuwe WLTP testcyclus ondervangt met de tekortkomingen van NEDC door bijvoorbeeld meer rekening te houden met dynamisch rijgedrag, hogere snelheden die in de praktijk worden gereden en het uitrustingsniveau van de specifieke auto. Het voordeel voor de afnemer is dat er een beter besluit kan worden genomen door een realistischer te verwachte brandstofverbruik in de praktijk te tonen. Het nadeel is dat het theoretisch brandstofverbruik hoger zal zijn dan nu het geval is.
Wat zijn de gevolgen?
In Nederland bepaalt de CO2 uitstoot tevens de hoogte van de BPM belasting. De eerste omrekeningen laten zien dat de theoretische CO2 uitstoot 5% of meer hoger uitvalt dan nu het geval is. Toch heeft het Kabinet bepaalt dat de overgang naar WLTP, in ieder geval in 2018, budgetneutraal zal plaatsvinden. De hoogte van de BPM zal dus dit jaar niet veranderen. Voor 2019 is hierin nog geen duidelijkheid gegeven. De situatie kan zich dan ook voordoen dat het voordeliger kan zijn om een auto nog in 2018 te leasen / kopen dan in 2019, vanwege de lagere aanschaf-, fiscale waarde en bijtelling.