De verwachting is dat de komende maanden de levertijden van nieuwe auto's bij een groot aantal fabrikanten gaat oplopen. En dat wordt veroorzaakt door een tekort aan (micro)chips in de auto-industrie.
Smartphone concurrent van de auto
De wereldvraag naar elektronica is sinds de pandemie enorm gestegen. Thuiswerkers bestellen massaal nieuwe laptops en wifi-stations, bedrijven investeren veel geld in het verbeteren van internetverbindingen en servercapaciteiten moeten vergroot worden door de toegenomen vraag naar cloud toepassingen.
De problemen bij de autofabrikanten zijn een naschok van de eerste coronagolf in 2020. Vorig jaar ging de auto-industrie vol op de rem. Veel autofabrikanten moesten de deuren (tijdelijk) sluiten en de autoverkoop stortte wereldwijd helemaal in. Een dergelijke grote verstoring in de hele keten heeft gevolgen bij elke toeleverancier.
Gevolg was dat autofabrikanten hun bestellingen bij de (chips)leveranciers naar beneden hebben bijgesteld. En nieuwe auto's hebben tientallen, zoniet honderden chips, om bijvoorbeeld de motor, de airconditioning, de elektronica en de rij-ondersteuning aan te sturen en controleren. Als één onderdeel ontbreekt, kan de auto niet worden afgebouwd.
Dit was de situatie tot het 3e kwartaal 2020. Toen begon de vraag vanuit Azië voor nieuwe auto’s weer toe te nemen. En de vraag is zelfs hoger dan voor de coronacrisis omdat mensen nu minder graag met het openbaar vervoer reizen. Ze kiezen vaker voor (luxere) auto’s waarin dus honderden chips kunnen zitten. Verder neemt de vraag naar chips alleen maar toe door het steeds groter aanbod van en stijgende vraag naar elektrische auto’s. En elektrische auto’s hebben nog meer chips aan boord dan fossiele auto’s. Bijvoorbeeld om verbinding te maken met internet, zodat je app op je telefoon weet hoe vol de accu nog is.
De vraag naar chips herstelde zich dus wereldwijd maar de keten kon niet snel genoeg opschakelen. Chipsleveranciers kunnen de vraag niet bijbenen, zeggen de autofabrikanten. Maar de autofabrikanten hebben te weinig en te laat besteld, is het weerwoord van de chipsfabrikanten.
En deze verstoring in de hele keten kan enkele maanden tot een half jaar duren, volgens de specialisten. Want je kunt niet zomaar een chipmachine even wat harder aanzetten, of langer laten draaien. En een nieuwe machine bestellen is ook niet zo eenvoudig. Zie de levertijden die ASML heeft op dit moment met het leveren van nieuwe machines.
Tijdelijke sluiting autofabrieken
Het probleem is nu zo groot aan het worden dat bijvoorbeeld Ford heeft besloten om in tweede helft van januari een fabriek in Duitsland voor een maand te sluiten. Autofabrikanten als Volkswagen, Toyota, Nissan, Fiat Chrysler en Honda hebben te maken met vergelijkbare problemen. Fiat Chrysler heeft zelfs zijn Canadese fabriek in januari gesloten. Honda heeft de productie in vijf Amerikaanse fabrieken afgeschaald. En Audi bouwt 10.000 auto’s minder en heeft personeel zelfs tijdelijk naar huis moeten sturen. De verwachting is dat de auto-industrie in het 1e kwartaal van 2021 ruim 700.000 auto’s hierdoor minder kan produceren.