Door tekorten en verstoringen in de hele keten bij de autofabrikanten lopen de levertijden op. Dit zorgt bij iedereen voor veel vragen, onduidelijkheid en frustraties. Alle oorzaken, gevolgen en invloed op de definitieve leaseprijs zetten wij graag op een rij.
Wat is er aan de hand in de auto-industrie?
Het tekort aan (micro)chips en verstoorde productie- en transportprocessen bij autofabrikanten en hun toeleveranciers, versterkt door de oorlog in Oekraïne en de krapte op de arbeidsmarkt, hebben ertoe geleid dat de levertijden en prijzen van nieuwe auto's enorm zijn opgelopen de afgelopen periode. De verwachting is dat in 2023 de levertijden nog steeds langer zijn dan normaal.
Wachten duurt soms erg lang….
Van de autofabrikant/dealer krijgen wij na het plaatsen van de bestellen de verwachte en voorlopige leverweek door. Dit is en blijft een inschatting en wijzigt op dit moment helaas heel vaak doordat de autofabrikant hun planning moeten bijstellen. Gevolg is dat een verwachte levertijd meerdere keren kan wijzigen. Uiteraard doen wij onze uiterste om iedereen direct te informeren als er een wijziging in de leverdatum optreedt. Maar hierbij zijn wij weer afhankelijk van informatievoorziening vanuit de dealer/autofabrikant en die is schaars en ook vaak te laat.
Invloed op de definitieve leaseprijs?
De definitieve leaseprijs kunnen wij pas vaststellen op het moment dat de leverdatum en prijs van de auto bekend zijn. Daarnaast zijn er nog enkele andere componenten die ook kunnen wijzigen tijdens de (lange) levertijd van de auto. Wij zetten ze kort op een rijtje:
- Prijs van de auto
Op dit moment worden wij helaas geconfronteerd met prijsstijgingen bij alle automerken. Veroorzaakt door de lange levertijden, schaarste en gestegen grondstofprijzen. De definitieve prijs, en daarmee ook de fiscale waarde, kan pas berekend worden na aflevering van de auto en ontvangst van de factuur.
- Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm)
De definitieve bpm wordt bepaald bij registratie van het kenteken en de hoogte is afhankelijk van de CO2-uitstoot in gram/km. Elektrische auto’s zijn vrijgesteld van bpm t/m 2024.
- Motorrijtuigenbelasting (mrb)
De hoogte van de motorrijtuigenbelasting hangt o.a. af van het gewicht, de brandstofsoort en hoe milieuvervuilend het voertuig is. Voor volledig elektrische auto’s geldt ook hier dat er niks verandert gedurende de levertijd, deze zijn vrijgesteld voor mrb t/m 2024.
- Rente
Bij de startdatum van het leasecontract wordt de rente vastgesteld, die vervolgens vaststaat gedurende de looptijd van het leasecontract. ProLease volgt hierin de ontwikkeling van de marktrente. De afgelopen maanden is de marktrente met een aantal stappen verhoogd wat dus ook van invloed is op het definitieve leasetarief.
Wat zijn de alternatieven?
Zoals u van ProLease gewend bent, doen wij er alles aan om u tijdig op de hoogte te stellen van ontwikkelingen in de levertijden. Uiteraard denken wij graag met u mee voor eventuele alternatieven.
Het inzetten van een shortlease of voorraadauto, het bestellen van een auto bij een ander merk met kortere levertijden of zelfs het annuleren vóór aflevering van een in bestelling staande leaseauto. Maar dat laatste lost eigenlijk weinig op. Want lange levertijden en bijbehorende prijsstijgingen komen bij alle automerken voor. En op de nieuwe auto moet dan uiteraard ook weer gewacht worden. Daarnaast mogen dealers conform de BOVAG-voorwaarden 15% van de totale aanschafprijs in rekening brengen. Deze kosten berekenen wij door.
Elke situatie vraagt om maatwerk. Neem daarom altijd direct contact op met uw adviseurs binnen ProLease om de consequenties en mogelijkheden te bespreken.