FISCALE BIJTELLING EN AUTOBELASTINGEN 2021
Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen, de autobelastingen in Nederland. Ook in 2021 zijn er weer een aantal wijzigingen. ProLease zet deze kort voor u op een rijtje.
Wat is bijtelling auto van de zaak
De bijtelling is een belastingmaatregel waarbij berijders van een leaseauto of een auto van de zaak een bedrag moeten verrekenen voor het privégebruik (≥ 500 km per kalenderjaar) van de auto. Het bedrag hangt af van de waarde van de auto, de CO2-uitstoot en het moment waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen. De uiteindelijke hoogte van bijtelling hangt ten slotte af van de hoogte van het inkomen (belastingschijf). De bijtelling wordt opgeteld bij het inkomen en de belasting wordt bepaald over de belastingschijven die van toepassing zijn op het inkomen.
Bijtelling 2021
Het algemeen geldende bijtellingspercentage blijft ook in 2021 op 22% staan. Uitzondering hierop zijn de zogenaamde nulemissie auto’s. Met ingang van 1 januari 2021 betalen elektrische auto’s 12% bijtelling (was 8% in 2020) over de eerste € 40.000,- van de fiscale waarde van de auto (was € 45.000,- in 2020). Over het resterende bedrag betaalt men 22% bijtelling.
Voor waterstof- en zonnecel auto’s geldt deze aftopping van de fiscale waarde niet. Voorwaarde is dat de auto geïntegreerde zonnepanelen heeft van minimaal 1 kilowattpiek en een loodvrij accupakket. De eerste waterstofauto's zijn in Nederland beschikbaar: Toyota Mirai en de Hyundai Nexo
Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM)
De BPM wordt vastgesteld op basis van de CO2-uitstoot van de auto. Voor volledig elektrische auto’s blijft in 2021 de BPM-vrijstelling bestaan. Voor de BPM gaat een nieuwe tabel gelden die wordt aangepast aan de voortgaande vergroening van het autoaanbod.
Daarnaast vindt er per 1 januari 2022 een technische aanpassing plaats voor het belastbare feit van de BPM: dat is straks in principe het moment van inschrijving in het kentekenregister. Er wordt dan niet meer gekeken naar het moment van tenaamstelling.