Met de toenemende druk vanuit de overheden voor de verdere vergroening van de mobiliteit en de enorme opkomst van ‘elektrische’ merken en modellen, worden we overspoelt met vele afkortingen die iets met elektrisch rijden te maken hebben. Met deze afkortingen wordt aangegeven of een model deels of volledig elektrisch wordt aangedreven, en op te laden is met een kabel of niet.
Maar wat betekenen afkortingen als BEV, PHEV en MHEV nu eigenlijk. ProLease zet het graag op een rijtje.
Battery Electric Vehicle (BEV)
Dit zijn de auto’s die volledig elektrisch zijn, ook wel Full Electric Vehicle (FEV) genoemd. Ze beschikken over een groot batterijpakket onder in de bodemplaat van de auto waar de stroom wordt opgeslagen. Met deze stroom wordt de elektrische motor aangedreven. Fabrikanten kiezen hierbij voor verschillende varianten met 1 of 2 elektromotoren, voor- achter- of vierwielaandrijving.
De grootte van het batterijpakket, uitgedrukt in kWh, bepaalt de accucapaciteit. Dit is vergelijkbaar met de tankinhoud van een auto met een traditionele verbrandingsmotor.
BEV-auto’s zijn een stuk schoner dan auto’s met een verbrandingsmotor. Daarnaast zijn de onderhoudskosten een stuk lager omdat een elektromotor veel minder bewegende delen heeft en dus minder slijt. En niet geheel onbelangrijk, elektriciteit is een stuk goedkoper dan benzine of diesel.
Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV)
Is de stap naar een volledig elektrisch elektrische auto te groot, dan wordt er vaak gekeken naar een Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV). Een PHEV-auto combineert de voordelen van een brandstofmotor met een aanvullende elektrische aandrijving. Dit type auto heeft dus twee verschillende aandrijflijnen, en kan zowel aangedreven worden door de verbrandingsmotor als door een elektromotor. Er is een relatief klein accupakket aanwezig waardoor er vaak gemiddeld zo’n 50 kilometer volledig elektrisch kan worden gereden. Bij een PHEV kan de accu, in tegenstelling tot een HEV, opgeladen worden aan een laadpaal. Als je veel korte stukken rijdt, dan kan je vaak het grootste deel elektrisch rijden als je elke keer de auto oplaadt. En hoef je veel minder brandstof te tanken.
Hybrid Electric Vehicle (HEV)
Een HEV maakt ook gebruik van twee motoren: een verbrandingsmotor en een elektromotor. De auto kan dus ook op beide motoren rijden. De brandstofmotor haalt brandstof uit de tank en de elektromoto stroom uit de (kleine) accu. Een hybride auto kan zelf wisselen tussen de verbrandings- en elektromotor. Hierdoor levert een hybride auto de ideale prestaties op het juiste moment.
Er kan een onderscheid gemaakt worden tussen parallelle hybride en serie-hybride auto’s. In het laatste geval wordt de auto uitsluitend door de elektromotor aangedreven. De benodigde elektriciteit voor de aandrijving komt van de verbrandingsmotor. Bij een parallelle hybride auto wordt de auto in principe door elektriciteit voortbewogen. Als de elektriciteit op is of wanneer er meer kracht nodig is dan de elektriciteit kan leveren, springt de verbrandingsmotor bij.
Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV)
Een auto met een Mild Hybrid aandrijving kan niet volledig op elektriciteit rijden. De elektromotor assisteert de verbrandingsmotor bij het wegrijden, accelereren en rijden op hoge(re) snelheid. Als de auto stopt wordt de verbrandingsmotor uitgeschakeld en weer ingeschakeld bij het optrekken. De elektrische ondersteuning zorgt er dus voor dat verbrandingsmotor minder ‘hard’ hoeft te werken. En dat betekent weer een lager verbruik en dus minder CO2-uitstoot.
Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV)
In deze auto zit een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. Die elektriciteit wordt weer gebruikt om de auto aan te drijven. Je kunt waterstof dus zien als alternatief voor een accu. Het zijn beide energiedragers. De enige uitstoot van een waterstof auto is waterdamp.
Binnen de brandstofcel komt waterstof in contact met zuurstof waardoor er een reactie plaatsvindt. Hierdoor ontstaan waterdamp en elektriciteit. De elektriciteit wordt gebruikt om de elektromotor van stroom te voorzien. De waterstof moet getankt worden en wordt opgeslagen in de waterstoftanks van de auto.
Op dit moment zijn er nog weinig FCEV-auto’s op de markt. Dit komt deels door de relatief hoge kosten voor het ontwikkelen van een FCEV-auto en door de beperkte beschikbaarheid van plaatsen waar je waterstof kan tanken.