Op 19 september werden de belastingplannen gepresenteerd, inclusief details over de voorgenomen wijzigingen op het gebied van autobelastingen. Vooralsnog lijken er geen nieuwe aanpassingen te zijn gepland voor de stimuleringsmaatregelen met betrekking tot de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark. Dit feit baart ons zorgen, aangezien wij van mening zijn dat het cruciaal is om de elektrische auto fiscaal aantrekkelijk en toegankelijk te houden, zowel voor werkgevers als werknemers, om de ambitieuze klimaatdoelen te kunnen blijven nastreven in de komende jaren.
Alle plannen zijn nog niet 100% definitief, vanuit de Algemene Politieke Beschouwingen kunnen er nog wijzigingsvoorstellen komen. Een van de punten is bijvoorbeeld de geplande accijnsverhoging per 1 januari 2024 die een Kamermeerderheid wil terugdraaien. Omdat de accijnsverlaging die het kabinet invoerde na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne per 1 januari afloopt, dreigen benzine en diesel tot 21 cent per liter duurder te worden. Dit onderwerp zal zeker aan de orde komen tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen, het debat dat traditioneel volgt Prinsjesdag.